تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵

میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵ یکی از مهم ترین دغدغه های دانش آموزان دهمی و یازدهمی است که نمرات امتحان نهایی آن ها چند درصد بر نتیجه کنکور آن ها تاثیر دارد؟ آیا می توانند در امتحانات ترمیم برای هر سه پایه شرکت کنند یا خیر…
در این مطلب به توضیح صفر تا صد تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵ برای دانش آموزان و پشت کنکوری ها می پردازیم، با ما همراه باشید.

پس از کنکور ۱۴۰۱ کنکور سراسری توسط شورای انقلاب فرهنگی دستخوش تغییرات اساسی و مهمی شد که مهم ترین آن ها حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور، برگزاری کنکور در دو نوبت و اعمال تاثیر معدل به صورت قطعی و مستقیم بر نتیجه کنکور داوطلبان می باشد.

منظور از تاثیر معدل، نمرات امتحانات نهایی خرداد ماه می باشد که به صورت سراسری در کشور به صورت همزمان برگزار می شود. آموزش و پرورش برای داوطلبانی که از نمره امتحان نهایی خود رضایت ندارند، امکان ترمیم نمره را فراهم کرده است و داوطلبان می توانند در امتحانات نهایی از پایه دهم تا دوازدهم شرکت کنند.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵ چگونه محاسبه می شود؟

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر معدل از کنکور ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد قطعی خواهد بود و تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد خواهد رسید و به صورت پلکانی افزایش خواهد داشت. در جدول زیر میزان تاثیر نمره دروس اختصاصی و عمومی برای کنکور هر پایه آورده شده است:

سال آزمونپایه های شامل سابقه تحصیلیمیزان تاثیر سابقه تحصیلی (نمرات امتحانات نهایی )میزان تاثیر درصدهای کنکور سراسری
۱۴۰۲دوزادهم۲۶ % عمومی + ۱۴ % اختصاصی = ۴۰ %۶۰
۱۴۰۳دوازدهم۲۸ % عمومی + ۱۴ % اختصاصی = ۵۰ %۵۰
۱۴۰۴یازدهم و دوازدهم۳۰ % عمومی + ۳۰ % اختصاصی = ۶۰ %۴۰
۱۴۰۵دهم، یازدهم و دوازدهم۲۰ % پایه دهم (۱۰ درصد دروس اختصاصی و ۱۰ درصد دروس عمومی) + ۲۰ % پایه یازدهم (۱۰ درصد دروس اختصاصی و ۱۰ درصد دروس عمومی) + ۲۰ % پایه دوازدهم (۱۰ درصد دروس اختصاصی و ۱۰ درصد دروس عمومی) = ۶۰ %۴۰

بر اساس جدول بالا داوطلبان کنکور رشته های نظری ۱۴۰۵ امتحانات دروس اختصاصی و عمومی آن ها برای سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی برگزار خواهد شد و نتیجه نمرات آن ها ۶۰ درصد تاثیر قطعی بر نتیجه کنکور آن ها خواهد داشت.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵ برای دهمی ها

دروس عمومی دهم ۱۰ درصد
دروس اختصاصی دهم ۱۰ درصد

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵ برای یازدهمی ها

دروس عمومی یازدهم ۱۰ درصد
دروس اختصاصی یازدهم ۱۰ درصد

تاثیر معدل دوازدهم در کنکور ۱۴۰۵

دروس عمومی دوازدهم ۱۰ درصد
دروس اختصاصی دوازدهم ۱۰ درصد

شرایط ترمیم نمره برای داوطلبان نظام قدیم و جدید کنکور ۱۴۰۵

دانش آموزان نظام جدید پس از پایان امتحانات نهایی خرداد هر پایه و دریافت نتایج، نمره هر درسی که پایین باشد را می توانند خرداد ماه سال بعد ترمیم کنند اما یکسری افراد هستند که مشمول ترمیم نمره هستند تا بتوانند در کنکور شرکت کنند.

  • داوطلبان نظام قدیم که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد.
  • داوطلبان نظام قدیم که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال ۱۳۹۱ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند.
  • داوطلبان نظام جدید (۶-۳-۳) که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۹۸ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند.

پیشنهاد اساتید مطرح برای ترمیم نمره

موسسه تام لند برای موفقیت در امتحانات نهایی کلاس های آنلاین را برای درس های مختلف ارائه می دهد.
زیست دکتر حنیف عظیمی
فیزیک مهدی یحیوی
ادبیات علیرضا عبدالمحمدی
شیمی دکتر رضا بابایی و اساتید برتر در سایر دروس .

لغو تاثیر معدل در کنکور

برخی از داوطلبان و شرکت کنندگان کنکور به دنبال لغو تاثیر معدل در کنکور هستند. نارضایتی دانش آموزان با بالا رفتن سطح سوالات امتحانات نهایی و کسب نمرات پایین و شرایط سختی که برای ترمیم گذاشته شده است (امتحانات ترمیم فقط خرداد ماه برگزار می شود) بیشتر شده و بسیاری از داوطلبان در کارزار های لغو این مصوبه شرکت کردند اما نتیجه ای نداشت اما با فوت آقای رئیسی، رئیس جمهور سابق که این مصوبه ها را امضا کرده بود و انتخاب شدن آقای دکتر پزشکیان احتمال لغو مصوبه تاثیر معدل در کنکور قوت گرفته است.
البته داوطلبان عزیز توجه داشته باشید که مرجع اصلی اخبار و تغییرات کنکور از طریق سایت سازمان سنجش می باشد. منبع اصلی این مقاله نیز همین وبسایت است.

در مورد لغو یا ابقاء این مصوبه پس از تصمیم و اعمال نهاد های شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهایت با تصمیم و اجرای رئیس جمهور جدید آقای مسعود پزشکیان باشد، چراکه سازمان سنجش زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات بوده و مستقیما از ریاست جمهوری دستور می گیرد.

8 پاسخ

  1. خیر اتفاقا در صورت تاثیر قطعی معدل حق کسایی که سالانه میخونن و امتحان خوبی هم میدن ضایع نمیشه
    اینطوری که هر کی از دوازدهم شروع کرده خیلی خوب میره رشته های تاپ و اونی که از دهم داره تلاش میکنه و تشریحی عالی داده حقش ضایع میشه
    تاثیر ۶۰ درصد بسیار عالی بود باید به جایی برسیم که کنکور به طور کلی حذف بشه و دانش آموزان با امتحانات نهایی تراز بندی بشن

  2. تأثیر معدل خیلی به عدالت آموزشی نزدیکتره ، چون دیگه پارتی بازی نمیشه و دیگه باید از دهم حسابی بخونن و نتیجه ی سه سال زحمت رو نشون میده نه این که یک روز کنکور نتیجه دوازده سال زحمت را ارزیابی کنه

  3. احتراماً،

    با سلام و احترام،

    اینجانب به عنوان یکی از داوطلبان کنکور سراسری، با توجه به ابهامات موجود در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، خواهشمند است به سوالات زیر پاسخ روشن و قطعی فرمایید:

    تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال های آینده[1406] به چه میزان است؟
    آیا نمرات امتحانات نهایی پایه دهم نیز در محاسبه سوابق تحصیلی موثر خواهد بود یا خیر؟
    نحوه محاسبه تاثیر سوابق تحصیلی به چه صورت است؟ آیا ضرایبی برای دروس مختلف در نظر گرفته شده است؟
    با توجه به اهمیت این موضوع در برنامه‌ریزی داوطلبان کنکور، خواهشمند است در اسرع وقت به این سوالات پاسخ داده و نتیجه را به اطلاع عموم برسانید.

    پیشاپیش از همکاری و مساعدت جنابعالی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

    با احترام

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز و تمام کسانی که ممکن است این نظر را بخوانند شرایط تصمیم گیری نظام آموزشی انقدر هیجانی و دفعه ای انجام میشه که سوال شما را با این دقت کسی نمیتونه پاسخ بده امان کته اینجاست که هر مصوبه ای یک سال تحصیلی تنفس داره و تا اجرا شدن قطعیش حداق یک سال زمان نیاز داره که ممکنه تا 406 به کل تاثیر سوابق تحصیلی برداشته بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *